Scrolla neråt för ett axplock av våra senaste uppdrag. Eller kolla arkivet för en titt på tidigare projekt.


moderatorsuppdrag: almedalen 2016

Kan vi rädda världen med likes? Ett panelsamtal
om empati och konvertering i digitala medier. 

De sociala kanalerna hos insamlingsorganisationer väcker känslor. Så kallat katastrof-content orsakar högt empatipåslag och som världen ser ut i dag råder det, tyvärr, ingen brist på den typen av innehåll. Men hur ska man göra för att empatin som väcks blir en konvertering och i förlängningen en givare som med sina bidrag gör skillnad – på riktigt? 

 
Emma Bergflo, Digital Media Manager – Plan International, Maria Hellbjörn, normkreativ/digital strateg –Hellbjörn Schedwin, Hanna Rosell, Social Media Officer – Läkarmissionen, Saman Saidi, Digital Media & Communications Officer – Rädda Barnen

Emma Bergflo, Digital Media Manager – Plan International,
Maria Hellbjörn, normkreativ/digital strateg –Hellbjörn Schedwin,
Hanna Rosell, Social Media Officer – Läkarmissionen,
Saman Saidi, Digital Media & Communications Officer – Rädda Barnen

Om det handlade Läkarmissionens seminarium "Kan vi rädda världen med likes" under Almedalsveckan 2016. Förutom Läkarmissionen deltog Rädda Barnen och Plan International och Hellbjörn Schedwin modererade. Inför samtalet intervjuade vi psykolog Ida Hallgren som bland annat forskat kring moral och empati och som kom  med värdefulla insikter om hur empatin fungerar hos människor. Visste ni till exempel att förmågan att känna empati minskar ju mer vi har? Eller att katastrof-content måste presenteras med mycket tydliga call to actions, eftersom människan behöver veta att hon kan hjälpa till för att inte drabbas av emotionskollaps?

 
Jag har sällan jobbat med konsulter som kommit så väl förberedda till ett möte. Pålästa, engagerade och med rätt frågeställningar. Jag är supernöjd med både förberedelser och genomförande av uppdraget.
— Hanna Rosell, Socia Media Officer på Läkarmissionen till Hellbjörn Schedwin

WESTPRIDE 2016:

Innehållstrategi, Göteborgsguide, forskarintervjuer och normkreativ
sociala medier-kampanj när West Pride firade 10 år

 
 

Inför årets upplaga av West Pride tog vi fram en strategi och ett kommunikationspaket med intervjuer, texter och bilder som flätades samman över olika digitala kanaler. Feministiskt initiativ stod som avsändare och syftet med kampanjen var att haussa Fi:s programpunkt – men också att lyfta festivalen i stort.

Förutom Fi Göteborgs befintliga kanaler – Facebook, Twitter, Instagram och hemsidan – byggde vi en sajt som fungerade som en Fi-kurerad guide till festivalen. West Pride-tipsen kompletterades med Göteborgsfavoriter i närheten av respektive evenemang för att underlätta för inresta besökare som ville att upptäcka staden.

 

Vi tog fram bilder för Instagram, Twitter och Facebook för att kunna publicera länkar till vår egenbyggda guide samt till Fi:s hemsida före och under West  Pride. Bilderna, som föreställer närbilder av klädesplagg pyntade med olika pins, blev mycket uppskattade och delades friskt.

 

JOURNALISTISKT uppdrag:

Uppsala Konsert & Kongress anlitade Hellbjörn Schedwin för att intervjua Amanda Bergman till UKK:s programtidning.

Amanda, som tidigare gått under namnen Hajen och Idiot Wind, hade precis tagit en paus från Amason och var på väg ut i Europa för att turnera med första soloalbumet Docks. Det blev ett samtal om meningen med livet, om att hylla svaghet och – såklart – om normer. Här kan du läsa artikeln.

Vi är fast i en starkhetsnorm. Det tror jag är dåligt för samhället.
— Amanda Bergman till Hellbjörn Schedwin

Valkampanj för F!

”Här är fyra budskap. Hur når vi ut med dem?” Så lät det när vi inledde samarbetet med Feministiskt initiativ inför kommunvalet i Göteborg 2014.

Efter en målgrupps- och konkurrensanalys skred vi till verket.  

Resultatet blev ett iögonfallande kampanjmaterial som slog igenom. I ett hav av klassiska valaffischer med politikerfotografier stack F!s planscher ut i mängden med det illustrerade grafiska manéret, färgsättningen och de koncisa budskapen. Vi skalade ner de grafiska elementen och anpassade dem till sociala medier där de fick stor spridning även utanför F!s egna kanaler.  

 
Hellbjörn Schedwin har en gedigen förmåga att lyssna in och hantera specifika förutsättningar och samtidigt självständigt utmana med idéer om hur organisationen kan ta flera steg framåt.
— Veronica Svärd, säkerhetspolitisk talesperson i Feministiskt initiativs skuggriksdagsgrupp och doktorand i socialt arbete

När valet var över hade F! Göteborg tagit tre platser i kommunfullmäktige. 


 

Klubb Livsfarligt

Om att fånga en värdegrund.

DJ-duon och konstkollektivet Livsfarligt vände sig till oss med önskemål om ny grafisk profil. Ledorden var: solidaritet, feminism, styrka, mod och fest. Vi skapade en logotyp med tillhörande budskap och anpassade de grafiska elementen för bruk i sociala kanaler och på merchandise.

 
Med färg, form och ord kapslade Hellbjörn Schedwin in feminism, öppenhet, styrka, kraft, pepp solidaritet och kärlek till en ny grafisk profil som vi är så stolta över. Byrån levererade över förväntan.
— Nathalie Bödker Lund, grundare av dj-kollektivet och klubben Livsfarligt samt producent på Göteborg International Film Festival

 

F! 1 maj

Om en ny vår för feminismen.

Vi fick fortsatt förtroende efter den rosa valkampanjen och under våren 2015 tog Hellbjörn Schedwin fram det grafiska manéret till Feministiskt initiativs första maj-event i Göteborg. Elementen vi tog fram var skalbara för fungera lika bra på tryckta affischer som i partiets digitala och sociala kanaler.


Samlade tidigare uppdrag finns i Hellbjörn Schedwin arkiv

Klicka på våra nyllen för att komma till arkivet.

Klicka på våra nyllen för att komma till arkivet.