De fann varandra i ett gemensamt skav. Nu säger CD:n och copywritern upp sig från DigitasLBi för att ägna sig åt normkreativa byrån Hellbjörn Schedwin.
– Vi måste arbeta för jämlikhet och hållbarhet. Annars står vi inte ut med oss själva, säger Maria Hellbjörn.

”Världen är allt bra röten.” Det var utgångspunkten när Kajsa Schedwin och Maria Hellbjörn inför valet 2014 tog fram kampanjmaterialet till Fi Göteborg. Partiet gjorde ett historiskt val och fick tre mandat i kommunfullmäktige. Och kampanjmakarna fick mersmak.
– Att se våra idéer bli verklighet och leda till politisk förändring gav oss en härlig känsla som vi ville ha mer av, säger Kajsa Schedwin.

Två år senare avslutar de sina anställningar på digitala byrån DigitasLBi för att satsa helt på egna verksamheten Hellbjörn Schedwin. En normkreativ kommunikationsbyrå som vilar på en värdegrund som är feministisk, antirasistisk och grön. Enligt grundarna själva betyder det att varje produkt som byrån ger ifrån sig – oavsett om det är en digital strategi, en föreläsning eller ett stycke innehåll – har genomgått en normkritisk analys med syfte att inte cementera rådande orättvisor i samhället.
– Det handlar om att befria människor från förväntningar grundade i attribut och på så sätt skapa jämlikhet och hållbarhet. Det låter kanske storvulet, men när jag tänker på döden – vilket jag gör varje dag – påminns jag om att det är bäst att vara vulen medan man kan, säger Maria Hellbjörn.

Byrån ser främst två anledningar till varför näringslivet inte längre kan hantera jämlikhets- och hållbarhetsfrågor med armbågen. Dels FN:s 17 globala utvecklingsmål som trädde i kraft i år och som ställer nya rapporteringskrav på företag och dels den nya köpstarka målgruppen som alla så gärna vill nå, de som kallas millennials.
– De som växte upp och blev vuxna i början av 2000-talet är i mycket högre grad villiga att betala mer för en vara eller tjänst om den är producerad på ett etiskt hållbart vis. Dessutom är de mycket bättre på hitta information och syna företag. Det går inte att lura dem, säger Kajsa Schedwin.

Kajsa och Maria har tidigare arbetat på content marketing-byrån Spoon, MTG TV:s pressavdelning, tidningarna Metro, Värmlands Folkblad och Expressen, på reklambyrån Essoell och nu senast i det kreativa teamet på DigitasLBi.

Kontakt:

Kajsa Schedwin, kajsa@hellbjornschedwin.se