Ett panelsamtal om empati och konvertering i digitala medier. 

almedalen 2016

De sociala kanalerna hos insamlingsorganisationer väcker känslor. Så kallat katastrof-content orsakar högt empatipåslag och som världen ser ut i dag råder det, tyvärr, ingen brist på den typen av innehåll. Men hur ska man göra för att empatin som väcks blir en konvertering och i förlängningen en givare som med sina bidrag gör skillnad – på riktigt? 

Om det handlade Läkarmissionens seminarium "Kan vi rädda världen med likes" under Almedalsveckan 2016. Förutom Läkarmissionen deltog Rädda Barnen och Plan International och Hellbjörn Schedwin modererade. Inför samtalet intervjuade vi psykolog Ida Hallgren som bland annat forskat kring moral och empati och som kom  med värdefulla insikter om hur empatin fungerar hos människor.

Visste ni till exempel att förmågan att känna empati minskar ju mer vi har? Eller att katastrof-content måste presenteras med mycket tydliga call to actions, eftersom människan behöver veta att hon kan hjälpa till för att inte drabbas av emotionskollaps?

Klicka på play för att
se panelsamtalet

Emma Bergflo, Digital Media Manager – Plan International
Maria Hellbjörn, normkreativ/digital strateg –Hellbjörn Schedwin
Hanna Rosell, Social Media Officer – Läkarmissionen
Saman Saidi, Digital Media & Communications Officer – Rädda Barnen


Jag har sällan jobbat med konsulter som kommit så väl förberedda till ett möte. Pålästa, engagerade och med rätt frågeställningar. Jag är supernöjd med både förberedelser och genomförande av uppdraget.
— Hanna Rosell, Socia Media Officer på Läkarmissionen till Hellbjörn Schedwin